Sammanfattning av vad som krävs då man börjar ett arbete i Tyskland

Att ta med sig då man reser till Tyskland är:
passet,
ett personbevis från Skatteverket (läs om varför nedan).

För att arbeta i Tyskland behöver man en skattesedel (Lohnsteuerkarte).
Skattesedeln kan man få från Tysklands skattemyndighet (Bundeszentralamt für Steuern = Federal Central Tax Office / Revenue Administration). På den tyska skattemyndigheten kan man också utfärda ett försäkringskort. Läs mer om vad som gäller i den här artikeln. Dessa intyg ska utfärdas då man påbörjar ett arbete i Tyskland. De olika skattedistrikten i Tyskland.

Efter tre månader – ansökan om ett förlängt uppehållstillstånd i Tyskland.
Då man har befunnit sig i Tyskland i tre månader behöver man förlänga tillståndet (läs tidigare nämnda artikel (som jag även postade den 4 september)). Det gör man på det närmaste rådhus (rathaus) där en s.k. Einwohnermeldeamt utfärdar de intyg som man behöver för att fortsätta kunna vistas i landet. Viktigt att ta med dit är: sitt pass samt personbevis från det svenska Skatteverket. Olika regler gäller för hur man kan utfärda ett svenskt personbevis, se vad som gäller här. Då man behöver personbeviset utomlands krävs det att personbeviset är stämplat och underskrivet av en handläggare. Därför måste man besöka Skatteverket i person. Jag begärde ett personbevis på engelska och det var gratis.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s