Checklista inför utlandsflytt – nyfunnen sida

En annan bra sida där det tydligt står vad man ska tänka på innan man flyttar utomlands. Man har rätt att söka samt att ta ett arbete inom EU (samt Norge, Island, Liechtenstein samt Schweiz) utan att ha ett speciellt arbetstillstånd. Nedan har jag skrivit en kortare version av vad som är skrivet på webbsidan.

Skatteverket
Kontakta Skatteverket om A) du är utsänd kortare tid än ett år. Då kan du fortfarande vara skriven i Sverige. Meddela Skatteverket i så fall att du kommer att bo i ett annat land och att du inte vill bli avregistrerad. Använd blankett SKV 7645 se “Folkbokföring” som finns under den här länken.
Kontakta Skatteverket om B) du planerar att bo utomlands längre än ett år. Använd blankett SKV 7665 se “Folkbokföring” som finns under den här länken.

Försäkringskassan
Den som lämnar Sverige för minst ett år är skyldig att rapportera detta till Försäkringskassan för att försäkringsreglerna ska kunna gälla. Notera att olika regler gäller beroende på vilken situation man befinner sig i. Fyll i blankett 5459, “Uppgifter vid flyttning till eller arbete i annat land*” som finns här under “Utomlands”. Läs mina kompletterande frågor som jag hade angående den ovan nämnda blanketten och som Försäkringskassan besvarade här.

Försäkringsbolag
Kontakta försäkringsbolagen för att säga upp försäkringar om inte försäkringarna gäller i det nya landet eller förändra de existerande försäkringarna.

Pension
Tag reda på hur pensionen påverkas. Om man är lokal- eller dotterbolagsanställd slutar man tjäna in pension så fort man flyttar från Sverige. Därför är det viktigt att man tar reda på så att man tjänar pension i det nya landet så att man kompenserar för det inkomstbortfall man skapar genom att stå utanför det svenska pensionssystemet. I mitt fall har jag inte tjänat någon pension på mitt tidigare arbete. Men vad som är viktigare är att det så sker på det nya arbetet.

Bank
Kontakta banken och be om råd inför flytten. Se till att fakturor som inkommer till det svenska bankkontot betalas via autogiro eller e-fakturor.

A-kassa och fackförbundet
Kontakta a-kassan och fackförbundet, vad händer om man blir arbetslös – får man svensk a-kassa? Huvudregeln är att man ska vara försäkrad i det land som man arbetar i.

Säg upp medlemskap och tag med dokumentationer…
Säg upp medlemskap i föreningar och organisationer.
Ta med viktiga dokument: Straffrihetsintyg (utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister), äktenskapsbevis, adoptionsbeslut, äktenskapsskillnads- och vårdnadsbeslut, körkort, försäkringsintyg, bevis på att du är ägare till den egendom du tar med dig, anställningskontrakt, hyreskontrakt, vaccinationsintyg, sjuk- och tandläkarjournaler, friskintyg, skolbetyg, anställningsbetyg, intyg från banken om ekonomisk status, slutskattebesked från de senaste åren, passfoton och personbevis.

EU-kort
Bland annat hittade jag information om EU-kortet som är ett sjukförsäkringskort som ger ersättning då man sökt vård efter sjukdom eller en olycka i ett annat EU-land. Jag skulle ansöka om ett EU-kort via nätet men det gick inte eftersom att jag hade glömt att registrera mig hos Försäkringskassan efter det att jag kom tillbaks till Sverige efter min praktikperiod i Danmark i juni 2011. *Jag var först tvungen att registrera (blankett “Uppgifter för registrering”) mig manuellt hos Försäkringskassan (vilket kan ta mellan en månad och ett halvår innan det är klart) och sedan avregistrera mig med tanke på utlandsjobbet (via blanketten “flyttning till eller arbete i annat land”). Det var då ingen poäng med att fylla i någon av de ovan nämnda blanketterna.

Leave a Reply

