Sammanträffande på spårvagnen hem i kväll

Sammanträffande på spårvagnen hem i kväll

Jag var på väg hem på spårvagnen efter att ha tagit en öl tillsammans med några kollegor på Ölrepubliken eftersom att det är min sista arbetsdag på jobbet i morgon. På linje 2 mot Mölndal, vid Scandinavium.
Man på andra sidan gången i 60-65 års åldern (på nästan perfekt svenska):
-Är det Mässan?
Jag: – nej, det är nästa hållplats.
Man på andra sidan gången: – det är första gången jag är i Göteborg.
Jag: – På söndag flyttar jag från Göteborg, så det är min sista helg här.
Man på andra sidan gången: – Jag kommer från Berlin.
Jag: – Jaså, jag ska börja jobba i Tyskland, i München, men jag ska bo i Augsburg.
Man på andra sidan gången: – Augsburg! Det är en fin stad. (Han nämnde namnet på någon gammal teatermänniska som kom därifrån och sedan nämnde han att han hade spelat någon pjäs som den personen skrivit.)
Vid det här laget var spårvagnen vid Korsvägen och Svenska Mässan så mannen förberedde sig för att gå av med en medelstor mörk axelväska som han hade med sig.
Det är ju bokmässan just nu i Göteborg.
(När jag letade efter en bild till denna post hittade jag denna youtube sida med enbart spårvagnsvideor och tunnelbanevideor från Göteborg, Stockholm samt Helsingfors.)

Leave a Reply

