Augsburger Panther – Schwenninger Wild Wings

Augsburger Panther - Schwenninger Wild Wings

Hockeymatch: Augsburger Panther – Schwenninger Wild Wings (14 Februari).
Resultat: 5-3 (3-0, 1-1, 1-2).
Publik: 5342 åskådare.
Minst 12 utvisningar, ett matchstraff tilldelat Schwenninger Wild Wings.

Först en liten notering:
Fotografering inne på arenan var inte tillåtet. Jag blev stoppad och tillsagd vid visiteringen utanför ingången. Det var bara att bege sig hem igen och lämna min kameraväska innehållande Sony Nex 5t kamera och Kodak Play Sport. Först tänkte jag ändå ta med mig min lilla Kodak Play Sport kamera, smussla med den in på arenan i jackans innerficka där jag förvarade min plånbok. Det hade nog ändå gått att ta med den in, kvalitén på bilderna skulle troligtvis inte ha blivit så bra ändå inne i den ganska dunkla arenan. Arrangörernas regler faller på eget grepp då de flesta åskådare ändå har en kamera (av samma kvalitet som min Kodak kamera) i sina mobiltelefoner. Jag tog slutligen inte risken på grund av två skäl. Dels tidsbrist; jag bor ju nära arenan och det tar inte mer än tio minuter att promenera hem, lämna sakerna och promenera tillbaks igen. Jag kunde inte bestämma mig innan jag var hemma. Dessutom hade han redan redan sett pocket kameran den första gången jag försökte gå in då han hade frågat vad som låg i väskan. Jag tänkte också att risken fanns att vakten hade kunnat känt igen storleken på kameran och kanske känt formen av den om den legat i fickan då han visiterade mig den andra gången. Åsikterna om matchen och stämningen kan dom i alla fall inte ta ifrån mig – Freedom of speech! Det hade vi svenskar innan er i Tyskland. På grund av att man inte fick fotografera själv inne i arenan så valde jag att publicera en bild (på Augsburger fans som parkerar sina bilar utanför min bostad) som jag tagit från mitt fönster i lägenheten inför en tidigare Panther hemmamatch (mot vilket motstånd vet jag ej).

Arenan är ganska liten och har kraftigt sluttande läktare. Som åskådare har man god sikt runt hela arenan förutom V.I.P- sektioner. Om man som jag stod snett bakom det ena målet, precis vid teckning cirkeln kunde jag inte se den övre delen av gästläktaren. Det var ganska dämpad belysning och allt var betong grått, till och med plast stolarna på långsidorna var gråa.

Speakern; en rakad man med skridskor och jeans åkte runt på isen med en mikrofon i handen medan han babblade. Vid sargens öppning där ismaskinerna åker in och ut blåstes ett svart panter huvud upp med varmluft. Hemmalaget åkte in på rinken en efter en medan speakern ropade upp namnen på var och en samtidigt som kort på dem visades på jumbotronen hängandes från taket. Vissa spelare gled in på planen medan andra kom in med fart. Panterhuvudet vid sargöppningen ”demonterades” lika snabbt som det hade blåsts upp. Efter att Augsburger Panther hade blivit presenterade och var i färd med att värma upp äntrade gästerna; Schwenninger Wild Wings planen ur en annan öppning i sargen och många av Augsburg fansen buade.

Augsburg gjorde ett mål redan i den första matchminuten och det andra målet kom i den sjätte matchminuten, de dominerade första perioden fullständigt. Tredje målet var det snyggaste i perioden, kanske det snyggaste i hela matchen. Målet gjordes av en spelare med ett Italien-klingande efternamn. Han stod helt omarkerad bredvid målvaktens vänstra stolpe, en passning gjordes diagonalt från blå eller tekning cirkeln från planens högra sida. Spelaren tog emot passningen med ryggen mot målet, vände om och lyfte upp pucken i målvaktens högra kryss.

Schwenninger arbetade sig in i matchen; deras 4-2 mål var riktigt fint. En kontring från halva planen, det var bara spelaren mot målvakten. Ett diagonalt slagskott från den vänstra tekning cirkeln på den bortre planhalvan från min sida sett. Pucken fann en öppning vid målvaktens vänstra sida. Schwenninger Wild Wings hade 4-3 resultat ett tag med ca tre minuter kvar av matchen då de tog ut målvakten, sex utespelare emot fem. När det återstod fyrtio sekunder kvar kunde Augsburg bryta en passning anfalla och kontrollerat från distans skicka in pucken i öppen kasse som innebar slutresultatet 5-3. Åskådarna ställde sig upp och hoppade och sjöng av glädje.

Halva den andra perioden och större delen av den tredje perioden var fart fylld med spännande hockey. Augsburg målvakten gjorde en kalas-räddning då han slängde sig raklång och hindrade motståndaren från att lyfta in pucken in nästan tom bur.

Spelarkvalitén:
Generellt sett så var spelarna inte några stjärnor när det kommer till skridskoåkning eller att skjuta. Vissa kunde inte ens slå en pass korrekt till klubbladet till en annan medspelare. Det var stundtals Hawaii- hockey eller dam-hockey. Jag förstår att de båda lagen ligger i den nedre delen av tabellen. Vid ett tillfälle kastade två spelare sina handskar och skulle slåss men blev ganska snart hejdade av domare och hänvisade till utvisningsbåsen. Vid två tillfällen blev det utvisningar (en gång för vardera lag) på grund av att det varit för många spelare på rinken. Domarna missade att ta en sådan utvisning vid ett tillfälle då en Schwenninger spelare precis hade satt sin ena skridsko på isen som råkade vara strax framför puckens färdbana. Följden blev att spelaren oturligt styrde pucken med skridskoskenan med ett enormt oväsen från Augsburg läktaren som resultat. Lite senare i samma matchperiod inträffade en liknande incident då Augsburg hade en man för mycket på planen. Domaren blåste först av spelet för att ta en utvisning. Augsburg laget och åskådarna protesterade naturligtvis högljutt. Då kallade domaren till sig två utav sina tre domarkollegor. Efter ett kortare samtal sinsemellan ändrades domslutet och blev det inte någon utvisning och folket kunde lugna ner sig igen. Många skott avlossades från blålinjen då målvakten hade gott om tid att reagera och i många fall även hade fri sikt. Ibland kändes det nästan som att spelarna inte ville ha pucken eller inte riktigt visste vad des kulle göra med den. Vissa puck-hållare i Augsburg hade låg fart i sina anfall eller stannade med ett hockeystopp mellan blålinjen och tekning cirkeln på grund av att de blivit styrda ut emot kanterna av motståndarna. Antingen kunde de inte trampa på och runda motståndaren eller på något sätt finta och sticka inåt i banan så de stannade helt enkelt och tittade efter passningsalternativ. I många fall resulterade detta i att de slog en passning till någon i passningsskugga och och någon motståndare kunde lätt ta hand om pucken. Många passningar gjordes också strax framför den förlängda mållinjen rätt in i ett getingbo av spelare framför målet. I några fall, vid ett utav Augsburgs mål tillexempel, var en Augsburgspelare omarkerad precis bredvid målvakten. Alla tyckets ha fokus på pucken i dessa situationer. Allt som behövdes var en hårdare passning eller skott och spelaren närmast målet kunde antingen styra in pucken framför målet eller ta emot pucken med ett tillslag och skjuta.

Målvakterna gjorde omotiverade rörelser med stöten vid ett par tillfällen emot puckar som gick högt ovanför ribban. Jag glömmer aldrig Tommy Salos målvaktstavla i OS emot Vitryssland (Radiosporten har gjort ett reportage om “Vitrysslandsfiaskot 2002” här), då han gjorde ett liknande utspel emot ett skott så att han styrde pucken in i eget mål. En utespelare i Augsburg lyfte klubban högt ovanför huvudet för att nå en puck.

Publiken:
Det var 5342 åskådare på matchen men arenan rymmer 7774 åskådare. Vi stod så tätt inpå varandra att man kunde känna vinddraget från personen på trappsteget ovanför när han ropade något eller sjöng någon hejaramsa. Publiken bestod av allt ifrån tonårspar, barnfamiljer, Ultra- fans och äldre par i sjuttioårs åldern. Publiken är hetsiga, vuxna människor ropar troligtvis elaka saker som jag inte förstår till domarna eller pekar långfinger emot dem då de dömmer domslut emot hemmalaget. Mycket öl går åt. Jag såg en äldre man i Augsburg matchtröja som kom med tre plastmuggar fulla med öl till sina två vänner precis när matchen var över och hemmalaget åkte ärevarv runt rinken. Tomma plastmuggar slängs på läktaren och många åskådare har som en rutin att trampa sönder dem för att bli av med dem. Det förekommer också att människor slänger saker uppifrån läktaren. Inte bara sönderrivna papperslappar då matchen drar igång eller då Augsburg gör mål utan också till exempel pappersflygplan under matchens gång. En utav Augsburgs hejaramsor var baserad på julsången Jinglebells. I en hejaramsa lät det som att de sa ”iPhone” och i en annan melodi från en annan hejaramsa lät det som om den hade tagits ur filmen om Ronja Rövardotter och ersatts med en annan text.

One thought on “Augsburger Panther – Schwenninger Wild Wings

  1. Jag hittade intressant information om en svensk ishockeyspelare när jag sökte efter vilka datum som Tysklands hockeysäsong sträcker sig mellan. Svensken Peter Larsson har spelat i Augsburger Panther (1999 -2000) och även Munich Barons (2000 – 2001). I svenska Elitserien har han spelat för Södertälje SK och Brynäs IF. Hans år som proffs sträckte sig mellan 1984 och 2004.
    Se wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Peter_Larsson_(ishockeyspelare)

Leave a Reply

