Sen söndagsfrukost i gul- blåa färger och en underlig dröm jag hade i natt

Sen söndagsfrukost i gul- blåa färger och en underlig dröm jag hade i natt

Jag åt en sen frukost idag, kl tolv som bestod av äggsmörgåsar, kaffe och ett glas vatten. Jag lyssnade samtidigt på P1 Kaliber som tog upp “Historien om Reva”.

I natt så drömde jag en konstig dröm, jag har haft några konstiga drömmar på sistone. Jag drömde att mormor och morfar levde (vilket skulle varit trevligt om de hade gjort). Det var sommar och familjen spenderade tid vid sommarstugan. Morfar var 94 år i drömmen trots att han snart skulle ha fyllt 99 år om han varit i livet. Pappa och morfar skottade grus i en skottkärra och morfar arbetade minst lika hårt som pappa. Mormor satt i båten ute på sjön och rodde, hon satt ensam och utan flytväst. Jag ropade ner mot sjön och fick min mamma uppmärksam på det, mamma bad mig att ta fram en flytväst. Istället för att gå till smedjan, den bod som flytvästarna vanligtvis brukar finnas i, så var jag tvungen att fråga var flytvästen fanns. Jag sökte igenom sommarstugan efter en flytväst och hittade en hängandes runt en stolsrygg i ett mörkt, källarliknande rum. Rummet var natuligtvis fiktivt, det rummet finns inte i sommarstugan. Ett dukat matbord stod i mitten av rummet och det fanns levande ljus på och runt om bordet. Plötsligt satt familjen samlade utomhus i en grässlänt och tog det lugnt. Plötsligt gick grannarna; en mor och hennes dotter och son, tvärs över våran tomt. I verkligheten är de trevliga men i drömmen var de ohyfsade. Strax efter det att de passerat oss och gått uppför backen kom sonen tillbaka med en trädgårdsslang och spolade vatten framför våra fötter varpå jag sa att han var en tönt. Det är allt jag minns från drömmen.

Leave a Reply

