Böcker på svenska reas ut på Ikea

Böcker på Ikea

Jag köpte fyra böcker på Ikea för 5 Euro, dessutom köpte jag lingonsylt, kaviar, kaffe och lite lösviktsgodis.
Böckerna då; en anteckningsbok/ skissbok med blanka sidor för 50 Cent och tre Svenska böcker för 1,50 Euro per styck. Böckerna var “Jägarna – Från idé till succé”; om skapandet till succéfilmen Jägarna (1) samt scener och repliker ur filmen. En bok om Ingemar Bergman “I begynnelsen var ordet – Ingemar Bergman och hans tidiga författarskap”. Den tredje boken om Sveriges historia från forntid till 1900- tal och heter “Rottrådar – handbok för historielösa”. Denna bok behandlar mest rent tidsmässigt men är ironiskt nog den tunnaste boken.
Det som är bra med att köpa svenska böcker på Ikea är att inte många förstår språket så man har god tid att gå igenom och välja intressanta böcker. Jag stod säkert 15 minuter och letade och ögnade igenom böckerna i kundvagnen. Det var en del personer som stannade och bläddrade under tiden. En familj samtalade med varandra, pappan letade efter en bok som han kunde lära sig svenska. Dottern undrade om det fanns någon barnbok på svenska.
Det är dock lustigt att böckerna kommer ifrån Sverige och har hamnat i Tyskland för att snart eller någon gång i framtiden återvända till Sverige igen. Jag tänkte att pappa kan vara intresserad av någon av böckerna. Mamma och pappa kommer ner hit på onsdag. Boken om Jägarna kan eventuellt vara en rolig och lite “nördvarning-gåva” till någon vän. Annars kan böckerna vara härliga att läsa under semestern vid sommarstugan till exempel.
När jag cyklade till Ikea så tyckte jag mig se en svensk registrerad Volvo som körde i motsatt riktning från Augsburg Nord. Det var en Volvo S60, silver metallic. Bokstäverna och siffrorna tycktes se lite annorlunda ut än de tyska registreringsskyltarna. Dessutom såg det ut som att det satt ett skattemärke i mitten av plåten på baksidan av bilen. Det var naturligtvis svårt att se eftersom att bilen körde snabbt och jag var tvungen att vända mig om för att se. Men i och med att det var ett utav de vanligaste bilmärkena i Sverige som skylten satt på så är det inte helt omöjligt.

Leave a Reply

