Information om Europavalet

Information om Europavalet

Överallt hör man debatter och reportage om det stundande europavalet om drygt en vecka. Jag är väldigt lyhörd och följer debatten i olika medier. För några veckor sedan fick jag ett brev från Augsburg Stad/ Kommun med information om valet eftersom att jag är Europamedborgare och därmed röstbetättigad. Jag lade lappen på bokhyllan för att läsa igenom informationen lite senare då jag kände att jag hade mer tid. Vad som hände var att jag glömde bort pappret och när jag lite senare dammsög i lägenheten upptäckte jag att det var försent, jag hade missat att anmäla mig till röstlängden, vilket var deadline söndagen den 4 maj. En lösning på problemet skulle kunna vara att få brevet på modersmålet så att var och en lättare kan ta till sig informationen och förhindra det som hände mig. Eller möjligheten för medborgare som inte har tyskan som förstaspråk att välja ett lite enklare språk, te.x. engelska som man vill att samhället ska kommunicera till dig. Det skulle förhindra att man på grund av tidsbrist eller trötthet, lägger ifrån sig informationen och tänker att man ska läsa igenom det senare. Det var inte min avsikt att inte rösta i EU valet.

Leave a Reply

