Stadtlauf, Augsburg, 2014 – Halv marathon

Stadtlauf, Augsburg, 2014 - Half Marathon

A really nice performance today, I ran Half marathon in 1 hour and 52 minutes and I am happy about the time. I am looking forward to next race but feel really tired right now.  Here are images from the competition. It was about 5000 participants in total, unknown how many ran the Half Marathon though, but I felt that it was many.


Jag vaknade kl tjugo i sju och åt frukost vid åttatiden. Jag trodde att jag skulle få håll när jag ca kl nio började småjogga till City Galerie där tävlingen arrangerades men det kändes bra. Jag var tvungen att gå på toaletten i gallerian innan starten. Det var en lång kö och det tog säkert en kvart. En person framför mig i kön tittade på klockan när det inte var lång kö kvar, då var det en minut kvar till start. Jag hoppades och trodde att starten skulle vara försenad, så som den hade varit vid M-Net Firmenlauf men det visade sig att den inte var det. När jag kom ut till startområdet efter toalettbesöket hade starten för halvmaran redan gått. Jag fick tränga mig genom en mur av barn som gjorde klart för deras start. Funktionärer frågade vad jag gjorde där och när jag sa att jag skulle springa halvmaran frågade en om jag försovit mig. Nej, svarade jag och började springa. Det visade sig att jag var ca sju minuter sen. Det var lite svårt att se banan i början där det var gator men som tur var fanns det funktionärer utplacerade som pekade åt rätt riktning. Tävlingsbanan rundade själva gallerian i början, en sträcka på knappt 1000 meter. När jag nästan rundat byggnaden så hann jag i fatt de sista löparna i halv marathon- gruppen. Sist åkte en polis på motorcykel och en funktionär på en cykel. Cyklisten frågade om jag sprang 21 km. Jag svarade ja. Sedan frågade han vart jag hade varit varpå jag svarade att jag hade varit på toaletten. Ach so, sa han då.

Jag avancerade i löpgruppen hela tiden. Det var en skön känsla att springa om folk. När jag sprungit fem kilometer började jag hinna ikapp löpare i mitt tempo men jag sprang på ändå och fortsatte att avancera. Vid nio kilometer, vid kraftverket/ dammen där olympiska kanotbanan är vid Lech träffade jag två personer från den ”nya” onsdags- löpgruppen som hejade på mig. De skulle troligtvis till starten av 10 kilometers loppet. Vid 16 kilometer började jag känna mig trött på riktigt. Jag höll rygg på en man som hade en ganska liknande löpstil som jag har. Efter ett tag när jag samlat ny kraft sprang jag om honom också. När det var ca två tre kilometer kvar gick banorna 10 kilometer och 21 kilometer ihop till en och samma igen. Det blev mindre plats, speciellt genom ett koloniområde och längs med en å. När det var drygt en kilometer kvar så satsade jag på att springa om så många jag bara kunde, oavsett om löparna sprang 10 eller 21 kilometer, det var ju svårt att veta. Upploppet var en lång och tråkig gata, så jag svor för mig själv på svenska för att få lite extra pepp. Några löpare sneglade konstigt på mig, vilket jag kan förstå. Jag gjorde en liten spurt de sista 20, 30 metrarna för att springa om ännu en person. Jag fick tiden 1 timme och 52 minuter och sju sekunder. Som jämförelse sprang vinnaren i herrklassen på en timme och fem minuter. Jag är riktigt nöjd med resultatet, formen är det inget fel på. Jag blev fotograferad i målgång, sponsrad av BMW, bilden väntar jag fortfarande på att bli uppladdad av arrangörerna. En gesundheitskasse tog ett kort på mig också när jag åt en banan. Ett kort som jag fick utskrivet emot att de samlade in data om vart jag bor, emailadress, telefonnummer och när jag är född osv. Vädret var delvis soligt och delvis mulet. Här är bilder från eventet. Totalt var det runt 5000 deltagare men det var ju olika distanser så jag vet inte hur många som sprang halv marathon loppet.

Skärmdumpen ovan är inte så tydlig, därför skriver jag av vad som står där:

  • Platz (M/W): 570
  • Platz (AK): 87
  • Platz (Gesamt): 647
  • Zielzeit (Netto): 01:52:07
  • Zielzeit (Brutto): 01:52:37
Leave a Reply

