Intervallträning vid Sportanlage Süd

Jag sprang idag, den första gången på nästan en hel vecka som jag tränade men det gick bra. Jag sprang med Viktoria; en löpförening i Augsburg. Det var fler människor i min ålder där. Det var givande, vi var flera grupper och vi sprang intervaller på en 400 meter lång löpbana efter en 2 km gemensam uppvärmning i skogen. Jag var i gruppen som höll 3:50 minuter på en 1000 meters sträcka. Intervallerna gick till så här; 400 meter (1 varv) löpning i grupp då vi höll det ovan givna tempot. Sedan joggade vi lätt i 200 meter. Jag sprang 10 reps. av dessa intervaller medan andra i min grupp gjorde 2-3 fler intervaller. Det var jobbigt men givande. Jag tror att jag ska fortsätta nästa vecka. Det ger mer än de träningspass jag deltar på, på onsdagar. Men onsdagarna ger mig möjlighet att prata tyska vilket jag också känner är viktigt.

När jag stod och stretchade efter dagens träning kom en man och började småprata lite med mig. Han frågade hur långt jag brukade springa och så. Sen berättade han att han hade en grupp på sju personer som skulle tävla den sista söndagen i juni. Han behövde åtta personer för att vara ett komplett lag och han förklarade att en person hade blivit skadad eller fått något förhinder med benet. Han undrade helt enkelt om jag kunde tänka mig att springa i hans lag, en distans på 4 eller 5 km. Jag svarade att jag var intresserad och han fick mitt nummer och lovade att höra av sig emot slutet av veckan för att berätta mer. Roligt och spännande tycker jag. En chans att träffa fler likasinnade människor, kanske kunna prata lite tyska men framförallt springa/ tävla. Att springa i grupp är något alldeles speciellt, man kan kapsla in sig i sig själv men ändå känna sig som en i mängden, en enhetlig grupp på något märkligt sätt.

Leave a Reply

