En cykel av märket Enik som påminnde om mitt namn

En cykel av märket Enik som påminnde om mitt namn

Jag såg denna cykel som stod vid ett cykelställ precis när jag kom ut från min arbetsintervju på E-Circle/ Teradata i München. Märket är Enik, ett tyskt märke som låter lite udda. På håll såg det ut som det stod mitt namn; Erik, det är ju trots allt min födelsedag idag. Jag kände att jag var tvungen att ta en bild på cykeln. Hur gick intervjun då? De ställde massor med frågor och bad mig svara ingående. De ville att jag skulle börja introducera mig från gymnasiet och framåt (medan de själva bara sa att de arbetat där sedan två år tillbaka plus deras roller på företaget). De frågade varför jag läste matematik C efter gymnasiet och varför jag ville bli industridesigner. De frågade om varför jag letade nytt jobb så snart plus mina arbetsuppgifter på nuvarande arbetet och på mitt förra arbete i Göteborg. Jag kände att de fokuserade lite för mycket på vissa saker som jag inte tycker är av så stor vikt, så som vilka arbetsuppgifter jag fick göra under en tio veckor lång praktik år 2007 under min kandidatutbildning. Kanske det allra märkligaste var att de överhuvudtaget inte bad mig berätta eller välja ut något projekt som jag presenterar på min portfolio, vilket många andra potentiella arbetsgivare brukar göra under intervjuer. Nåja, det kanske blir aktuellt vid en eventuell andra intervjuomgång. Arbetsintervjun påminde mig om den jag hade på Euroland Investors hösten 2012 på många sätt, nämligen:

  • Intervjun hölls av en kvinna och en man, bägge männen (nu som vid Euroland intervjun) var Product Managers och bägge kvinnorna spelade den lite mer hårdare, kritiska rollen under intervjuerna.
  • De hade spårvagnsräls och trafik alldeles utanför fönstret utanför mötesrummet.
  • Jag blev inte visad runt inne på kontoret, utan direkt hänvisad till ett mötesrum. Många företag brukar ju vara stolta över vad de gör och vill visa upp sig eller sina medarbetare i lite större utsträckning än detta fallet (och i Euroland fallet).
  • Vad de båda företagen arbetar med kändes lika abstrakt för mig.
  • De nämnde inga projekt, produkter eller tjänster vid namn som de har utvecklat annat än den väldigt övergripande text som går att läsa på internet.
  • De beskrev väldigt ytligt vilka arbetsmetoder som man som potentiell designer på företaget kan använda. Det verkade dock känna till mer än vad Euroland Investors på den biten.

Rollen skulle bestå i User Experience, test av koncept och Corporate Design vilket inte är dåligt. Vi får se, jag har även ytterligare några saker på gång just nu.

Leave a Reply

