400 meter på 90 sekunder x 14 set

400 meter på 90 sekunder

I tisdags sprang jag med TG Viktoria på friidrottsbanan vid Sportanlage Süd i Augsburg. (Länk till TG Viktoria’s olika träningar). Jag sprang i en grupp som gjorde 400 meter på 90 sekunder. Ett set var precis som förra veckan 400 meter snabb löpning och 200 meter jogging/ återhämtning. Vi gjorde 14 set totalt. De sista 200 metrarna i sista settet sprang jag om alla och tog ut mig ordentligt. Det var flera föreningar som var där och tränade på löpbanan, bland annat yngre barn som höll på med friidrott. I den gruppen var det en pojke som hade en svensk landslagströja med texten “Sweden” och med nummer 10 på ryggen. Det var coolt.

I kväll sprang jag motströms längs med Wertach ut mot Göggingen där jag bodde förut. Jag vände vid bron där Autobahn går intill den där Bierstuben vid Wertachkanal. Det blev ca 8 km. Jag hittade den perfekta rytmen sent, efter ca fem kilometer. Det har hänt ofta på sistone att jag har svårt att hitta min rytm eller gå in i bubblan där allt flyter på automatiskt. Kan det vara åldern eller att jag spänner mig? Eller kan det bero på att jag lyssnade på musik och hade svårt att hålla ett jämnt tempo med musiken?

Här är en intressant länk till information om löpträning och endorfiner vilket är ett utav det bästa man kan känna i sin kropp.

Leave a Reply

