Poströstning till riksdagsvalet den 14 september

105_2344

Första söndagen i september är det riksdagsval i Sverige. Jag har förmånen att få rösta, poströsta för att vara mer precis. Proceduren att poströsta är något som jag med jämna mellanrum — ända sedan jag lärde mig om riksdagsval i skolan —  funderat på hur det verkligen går till och nu får jag chansen att poströsta.

Jag ringde Svenska ambassaden i Berlin och bad dem skicka materialet som syns på bilderna. Eftersom att jag inte har fått ett röstkort hemskickat till mig (men hon på ambassaden menade på att “alla” utlandssvenskar redan har fått sina röstkort) så kan man lösa det genom att två vittnen skriver under med namn, personnummer/ födelsedatum och address, att de sett den röstberättigade (mig) lägga ner de tre valkuverten i det gula kuvertet (i mitten ovan). Sedan lägger man det mindre gula kuvertet i det större gula kuvertet, frankerar kuvertet och slutligen postar det. Jag förstår dock inte vitsen med att rösta till kummunfullmäktige och landstingsfullmäktige när man är bosatt utomlands. Är det någon som vet?

Något som jag däremot vet är att det inte kommer att stå SD på någon av lapparna. Här är en länk till Valmyndigheten om det hjälper någon annan svensk att komma igång och rösta. I morgon ska jag be två på jobbet att vara vittnen till att jag lägger ner valkuverten i det andra kuvertet.

105_2345

Leave a Reply

