Löpträning med de nya skorna och ett raggningsförsök

Jag testade mina nya skor igår, jag tog en löprunda till Gersthofen utefter Lech som jag gjort ett par gånger tidigare. Jag tänkte att ju längre jag kan springa innan halvmaran, desto snabbare blir skorna “insprungna”. Jag sprang i vinterdressen och kände direkt att det var lite för varmt. Men det började att blåsa lite utefter Lech så jag ångrar inte det valet, jag vill ju inte riskera att bli förkyld inför halvmaran och det har hänt att jag blivit förkyld av att springa i för tunna kläder. Jag mötte en annan löpare som hade långbyxor på sig, alla andra hade shorts eller byxor som slutade någonstans vid vaden. Löpningen kändes ganska bra, men det kändes lite konstigt under främre delen av foten, troligtvis på grund av att jag var ovan vid de nya skorna.

När jag joggade ner, runt kvarteret för att bli av med mjölksyra tilltalade en kvinna mig vid en bar vid korsningen Kurze Wertachstraße och Langenmantelstraße. Hon var kanske lite äldre än jag, hade svart hår och fyra eller fem vita pärlörhängen i ett och samma öra. Kvinnan reste sig upp blixtsnabbt ur sin stol då jag joggandes passerade staketet som avgränsade uteserveringen, tittade på mig och sa hallo!
Jag stannade till, såg på henne förvånat. Hennes energiska beteende fick mig att fundera på om jag hade träffat henne förut, jag brukar känna igen ansikten men ibland kan jag glömma bort hur vissa ser ut. Ganska snabbt kom jag fram till att jag aldrig träffat henne förut. Hon frågade hur det var med mig och jag sa att det var bra. Jag gick fram till staketet, hon lämnade sitt bord där hennes tjejkompis satt upptagen med sin smart phone, gick och satte sig på en stol vid ett tomt bord precis vid staketet där jag stod.
Kvinnan frågade om jag brukade springa ofta, det hördes att hon inte kom från Tyskland. Jag sa att jag brukar springa var annan dag, jag visade upp min iPod Mini och berättade att jag just sprungit 12,5 km på en timme och åtta minuter. Hon vände sig emot en något kraftigt byggd man som stod och rökte på trappan vid entrén, tre meter bakom och kommenterade att jag hade en iPod. Han verkade inte bry sig nämnvärt. Sedan vände hon sig mot mig igen och sa att det var bättre att idrotta än att sitta där och dricka. Sedan berättade hon om att det var mycket folk som gick till tivolit vid Plärrer på andra sidan vägen som startade samma kväll och att det var gratis inträde. Kvinnan frågade om jag skulle dit. Det var uppenbart att hon raggade, hon ville kanske att jag skulle följa med dit. Jag sa att det pågår under lång tid och att jag tänkte besöka Plärrer men kanske inte samma kväll. Jag hade ju precis kommit tillbaka från en löprunda och behövde duscha och äta middag. Jag sa att vi kanske ser varandra vid Plärrer någon dag, jag sa hejdå och joggade vidare runt kvarteret och hem för att inte bli allt för kall. Jag vet inte om det är det rätta ordet men det kändes lite läskigt med den energiska approach som hon visade upp i början.

Leave a Reply

